Thursday, March 19, 2015

Persediaan bercuti

Yeayyyness!! Holiday.

For those yg suka bercuti tu selalunya korang buat persediaan macam mana?
Mcm aku la, kalau aku nak cuti kt tempat jauh & pergi lama, aku akan buat list.
hahaha 
Over lah sikit. Yep memang aku cmni.
Mula-mula haruslah korang plan nak bercuti kt mana-mana.
Pulau ke, bandar ke, negeri / negara mana nak pergi.
If bawak anak-anak make sure lokasi nak dipergi tu sesuai nak bawak family.

Paling penting bagi aku kalau nak pergi bercuti ni mestilah BUDGET.
Kadar kewangan banyak mana & mesti tempat yang mampu shj.
Aku biasenya mmg cari hotel ke chalet yg memadai dgn kewangan.
lepas tu survey ticket flight, selagi tak sesuai harga tu. Aku tak beli hahaha
bukan kedekut okay tp nak saving jugak.
Kalau drive pulak, aku akan budget perjalanan tu tol berapa & duit minyak.

Lepas tu dah setel bab penginapan & perjalanan.
Aku akan buat list. aku type la kt dlm word. hikhikhik
Dalam list tu aku akan tulis details percutian.
Berapa malam stay sana.
Pergi dgn ape, stay kat mana.
Aktiviti ape nak buat selama bercuti tu.
and paling penting budget utk makan & shopping.
Sehari berapa RM kita nak kena guna.
The best part is shopping (kat sini kasi lebih sket)
Almaklumla, mak-mak cm aku ni. hahaha

Agak-agak kalau tak rajin nak bt list mcm aku bertaip bagai, enkorang type je dlm note kt henpon tu.
hahaha aku ni suka fefeeling ade kertas bagai. 
xde motif. tu jek hahaha

Oh ya. korang tgk website www.tripadvisor.com.my
Boleh compare harga, info tempat makan and banyak lagi dlm tu!

#LetsHoliday #cuticutiMalaysia 

No comments:

Post a Comment