Thursday, September 18, 2014

Resepi Oglio Olio Ayam (Mudah Sajjo)

hehehe rasenya ni 1st time Aku share resepi dlm blog.
Aku mmg peminat spaghetti. Tak kira jenis mmg aku ngappp sajjo! haha
eyy pelahap di situ chuolls...

Okay la aritu try buat oglio olio ayam sbb tak beli udang. hihi
Sedapppp sampai tak cukup hubby kita makan. ngeh3

Oglio Olio Ayam:

Bahan-bahannya:

Spaghetti (yang direbus dgn planta & garam secubit)
Ayam dipotong dadu (kuantiti secukup rase lah)
bawang putih 6 biji (dicincang halus)
Cendawan butang 6 biji (potong kecik2)
serbuk lada (aku gune yg dominos jek hehek) / if xde jugak cincang je cili kering halus2
serbuk oregano (ade jual kt tesco)
sedikit serbuk black pepper
butter utk menumis (sesudu pn cukup)
minyak zaiton / kalo xde minyak zaiton gune jela minyak bese hihi

Cara-caranya:

1. Rebus la dulu spaghetti tu sampai lembut & x melekat dgn satu sama lain.
    Tapis dan ketepikan.

2. Mula2 letak minyak masak/minyak zaiton & sedikit butter dalam kuali. pastu tunggu dah panas baru masuk bwang putih. Tumiskan sampai bau harum tp jangan hangus yer. hehe

3. Pastu masukkan ayam yang dipotong tu campak je dlm kuali (haa enko jgn ler campak lak, aku ni mmg suke gune ayat campak2 jek haha) dah agak masak ayam tu masukkn cendawan butang tu & masuk kan serbuk oregano tu & black pepper.

4. Lastly masukkan spaghetti & serbuk lada tu. serta korang perisakan la dgn garam sket kalo kurang masin. Haa serbuk lada kalo korang gune yg dominos tu boleh letak sepeket kecik tu habes. Kalau suka pedas laa.. hehe pastu gaul sebati & xyah lama sgt. Siap & Makan!!

SELAMAT MENCUBA. OKEY LAPARNYA! HIHI