Thursday, November 18, 2010

Kisah seorang Lelaki Buta

Petang ahad 14 Nov 2010, aku nak balik ke rumah Mama. Cam biaselah naek bus jer.
Aku dapat sit depan sekali haa... No 1 sit bus yg aku naek.
Sebelum bus bergerak, aku pun naeklah awal2 atas bus...
Penumpang sebelah aku adalah seorang yg istimewa.
Seorang lelaki buta.
Aku tgk kemas orgnya, dr pakaiannya, kasutnya.
Kirenye dr atas ke bawahlah aku perhatikan lelaki istimewa ini.
Dalam hati aku, tabahnya beliau menjadi seorang yg buta.
Seorang diri dgn berbekalkan tongkat.
Apa yg istimewa lg beliau menggunakan telefon bimbit. 
Yelahh, aku dah biase tgk org gune henpon tp bg org2 istimewa spt beliau.
Jarang-jarang aku dpt lihat.
Sekali lg aku berkata2 dlm hati "alangkah istimewanya beliau, wlaupun kekurangan pancaindera tp masih kuat utk hidup, menghadapi dunia ini...Ya Allah, aku sendiri tak mungkin setabah golongan ini".
Tanpa aku sedar air mata aku mengalir.
Lepas tu aku tertidur...haha aku boley terlanding kat bahu beliau kt seblah aku ni.
Dgn keadaan separuh sedar ataupun mamai2, aku memohon maaf. hee
Terasa malu tertidur sampai mcm tu.
Aku pun amek kesempatan utk bertanya ke mana destinasi beliau.
Beliau yg istimewa ini memberitahu yg beliau akan turun di Temerloh.
Sesudah sampai di Temerloh, aku pun beritahu beliau yg bus dah sampai.
Beliau turun dr bus, aku tertanya2...
Siapalah yg beliau nk jumpe agknye, kemana tujuan beliau...mcm2 lglah.
Ape-ape pun kita yg diberi nikmat Allah kne selalu b'syukur...



P/S: Aku mungkin tak sekuat & setabah mereka ini, 
betullah setiap org ada kelebihan masing2...
Jadi bersyukurlah ketika kita diberikan nikmat & kelebihan itu.
Sesungguhnya Allah hanya meminjamkan semua itu ketika kita di dunia ini. =)

No comments:

Post a Comment